A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Опорний заклад "Мутинський ліцей"
Кролевецької міської ради

Основи здоров'я

Дата: від до Скинути

Корисні і шкідливі продукти харчування

Від того, яку їжу ми їмо, залежить наше здоров'я. У цьому переконувати нікого не треба. Важливо мати орієнтири - групи продуктів і їхню кількість на день, які потрібно покласти до своєї тарілки, щоб харчування приносило користь. Переглянь відео-ролик «12 фактів про їжу: цікаві властивості та користь». URL: https://www.youtube.com/watch?v=BZdZOiLSCA0 Овочі та фрукти повинні становити основну частину прийому їжі – ½ тарілки. Забезпечте різноманітність кольору і виду їжі. І пам'ятайте, що картопля не вважається овочем у «Тарілці здорового харчування» через негативний вплив на рівень цукру в крові. Віддавайте перевагу цільнозерновим продуктам – ¼ тарілки: цільні та неочищені зернові – ячмінь, зерна пшениці, вівсянка, гречка, неочищений рис і продукти, виготовлені з них. Наприклад, макарони з твердих сортів пшениці корисніші, ніж білий хліб, білий рис і інші очищені зерна. Сила білка – ¼ тарілки. Риба, курка, квасоля, горіхи – здорові та різноманітні джерела білка. Їх можна додати в салат, і вони добре поєднуються з овочами. Обмежте споживання червоного м'яса і уникайте переробленого, як бекон і сосиски. Корисні рослинні олії – в помірній кількості. Обирайте корисні рослинні олії, як-от оливкова, рапсова, кукурудзяна, соняшникова, арахісова та інші. Уникайте частково гідрогенізованих олій, які містять шкідливі трансжири. Пам'ятайте, що знижена жирність не завжди означає користь. Пийте воду, каву або чай. Відмовтеся від солодких напоїв. Споживайте одну або дві порції молока і молочних продуктів на день. Обмежте вживання соку до маленької склянки на день. Гра «Корисна та шкідлива їжа»: https://learningapps.org/view18844612  Щоб розпочати використовувати «Тарілку здорового харчування», слід візуально поділити тарілку на чотири частини. Заповнювати тарілку варто таким чином, щоб кожну частину займала певна група продуктів: білкові страви, зернові, фрукти та овочі. Фрукти можна вживати як десерт або окремий прийом їжі. Не обов'язково розміщувати їх на тарілці. Головне не забувати про споживання фруктів у достатній кількості. Якісна їжа - запорука хорошого здоров’я. До якісної їжі можна віднести органічні продукти харчування. Органічними називають продукти харчування сільського господарства та харчової промисловості, для виробництва яких не використовують синтетичні речовини та генетично модифіковані організми (ГМО). Більшість продуктів в магазинах не тільки не приносять користі нашому організму, але і можуть серйозно нашкодити. До складу такої «смакоти» часто входять різноманітні наповнювачі, канцерогени та харчові добавки. Харчові добавки — натуральні або синтетичні речовини, які спеціально вводяться в харчовий продукт для надання йому бажаних якостей. До харчових добавок належать барвники, антиоксиданти, емульгатори, коригувальні речовини, речовини, які змінюють органолептичні властивості продуктів, але не мають біологічної активності.  Наповнювач — речовини, що додаються до основного складу для зміни властивостей або/та здешевлення матеріалу. Канцерогени – сполуки різної хімічної структури, здатні зумовити розвиток пухлин і (або) збільшення частоти та (або) прискорення їхньої появи. Інша назва – онкогени. Перевір себе:«Абетка харчування»: https://learningapps.org/view4097896 Чим небезпечна шкідлива їжа для дітей. На думку дієтологів і лікарів-педіатрів, для дітей особливо шкідливими вважаються такі продукти харчування: 1. Солодощі (шоколадні батончики, тістечка, цукерки, глазуровані сирки), які не несуть ніякої користі малюкам. Їхня величезна калорійність та хімічні добавки негативно позначаються на стан практично всіх систем організму, а цукор у складі призводить до захворювань зубів. 2. Чіпси та сухарики — хімія і жир є основними компонентами даної їжі, що є надзвичайно шкідливим для дитячого організму. 3. Копченості (ковбаси, шинка та інші продукти), переповнені консервантами й спеціями, містять також важко переварювані жири, а тому не можуть бути присутніми в раціоні дитини. Магазинні копченості небезпечні для здоров’я ще й через те, що в процесі їх отримання використовують рідкий дим, який утворює канцерогени. 4. Фаст-фуд — у їжі швидкого приготування майже немає натуральних і корисних речовин для організму, зате присутня велика кількість різноманітних ароматизаторів, барвників, добавок, підсилювачів смаку та запаху. 5. Газовані напої та солодкі магазинні соки, які містять велику кількість цукру, барвників та ароматизаторів. Крім того, високий вміст кислоти в газованих напоях сприяє вимиванню із кісток кальцію. Краще надати перевагу натуральній воді, трав’яному чаю, свіжовичавленим домашнім сокам, узварам і компотам. 6. Консерви (рибні та м’ясні, а також будь-які консервовані фрукти та овочі) — це просто «мертва» їжа з великим вмістом харчових добавок і повною відсутністю корисних мікроелементів. У раціоні маленьких дітей не має бути навіть продуктів домашнього консервування. 7. Кетчуп і майонез — фабричні продукти містять занадто багато консервантів і підсолоджувачів, щоб давати їх дітям. А от вживання домашніх соусів у невеликих кількостях не матиме шкоди для організму малюка. 8. Напівфабрикати — можуть стати знахідкою для багатьох зайнятих мам, але насправді подібна їжа зовсім не підходить дітям. Крім якості магазинних пельменів і котлет, яка є досить сумнівною, варто пам’ятати, що в заморожених продуктах накопичуються шкідливі канцерогенні речовини. Цей список можна продовжити, додавши в нього кукурудзяні палички, попкорн, локшину швидкого приготування, морозиво, яке виготовляється із замінників молока та вершків, а також будь-які швидкорозчинні супи та напої. На жаль, шкідливі продукти займають значну частину раціону багатьох сучасних дітей, завдаючи величезну шкоду їхньому імунітету та здоров’ю в цілому. Гра–колесо «Корисна чи шкідлива їжа»: https://wordwall.net/uk/resource/26194613    

09:59 21.03.2022

Харчування як найважливіша складова здорового способу життя людини. Правила раціонального харчування

«Ми те, що ми їмо»  (Гіпократ)   Їжа – це сукупність неорганічних і органічних речовин, які отримуються організмами з довкілля та використовуються для живлення. Людина народжується, щоб жити, а життя неможливе без харчування. Харчування одна з головних умов розвитку кожної живої істоти. Їжа потрібна організму для  побудови та відновлення тканин тіла, які руйнуються в процесі життєдіяльності; для підтримки цього процесу і поповнення енергії, яка витрачається.   Від того, як людина харчується, залежить її здоров’я, настрій, працездатність. ефективного навчання та роботи людина має повноцінно харчуватись, мати достатньо сили та здоров’я.  Незважаючи на різноманітність продуктів харчування, наша їжа має лише шість складових.  Складові харчування: білки, жири, вуглеводи, вітаміни,  мінеральні речовини, вода Харчова (поживна) цінність – це співвідношення білків, жирів, вуглеводів та мінеральних речовин (1:1:4), що містяться у 100г продукту . Якщо таке співвідношення забезпечується, всі продукти будуть повністю засвоєні. Енергетична цінність (калорійність) – характеристика, що вказує не енергетичні властивості продукту. Вона вимірюється в калоріях (кал) або кілокалоріях (ккал) (Калорійність: 1г жирів – 9 ккал; 1г білків – 4 ккал; 1г вуглеводів – 4 ккал). Деякі продукти, наприклад цукор,  мають високу калорійність і низьку поживну цінність. Інші, навпаки, є низькокалорійними, але такими, що мають високу харчову цінність. Це, наприклад, свіжі овочі, фрукти, морепродукти. Перегляньте: http://youtube.com/watch?v=_AmB5Z3GTbQ - раціональне харчування    Принципи раціонального харчуваня:  1.Помірність – вимагає, щоб калорійність раціону не перевищувала енергетичних затрат організму 2. Різноманітність – передбачає споживання продуктів усіх основних груп (хліб і крупи; овочі і фрукти; м’ясомолочні вироби, ласощі) 3. Збалансованість – означає правильне співвідношення цих груп продуктів.

10:28 14.03.2022

Спілкування з однолітками

Усміхніться всім навколо: Небу, сонцю, квітам, людям, І тоді, обов'язково, День тобі веселим буде! -    Де школяр здебільшого проводить свій час? Удома, в школі, у дворі, інколи на заняттях музикою, спортом або ще чим-небудь.    На школу й усе, пов’язане з нею, у вас йде багато часу. Притому, що старшим є учень, то більше часу він проводить у школі. Ось чому так важливо мати гарні стосунки з однокласниками – адже вони перебувають поруч із вами більшу частину вашого шкільного життя. Сьогодні ми згадаємо про спілкування хлопчиків і дівчаток, ви дізнаєтесь, як себе поводити при знайомстві, як підтримувати товариські стосунки з однолітками. Спілкування – це обмін думками, враженнями.  Іноді буває, що хтось недочув чи неправильно зрозумів іншого. Через це можуть виникати непорозуміння, які призводять до неприємностей. На жаль, частою є й інша ситуація – більш “сильні” учні висміюють слабших, дають їм прізвиська, ображають, віднімають гроші. - Що допомагає, а що перешкоджає порозумінню між однолітками?  Якщо вам хочеться йти до школи, ви нетерпляче очікуєте зустрічі зі своїми шкільними друзями – вам пощастило, у вас склалися гарні стосунки з класом. Якщо ж усе навпаки, ви з жахом виходите на перерву, вдома згадуєте свої образи та мрієте про перехід до іншої школи, подумайте: може, річ насправді у вас. Спробуйте піти назустріч своїм однокласникам: -    Зробіть все можливе (без самоприниження й лестощів), щоб вас поважали. -    Не чекайте першого кроку від інших. -    Ніколи не кажіть, що ваші однокласники погані, спробуйте знайти в них гарні риси, адже абсолютно поганих людей не буває. Якими б ви хотіли бачити оточуючих людей? Мабуть їм повинні бути притаманні такі риси як: щирість і тактовність, доброзичливість і гарні манери, уміння говорити, уміння слухати. Як ці риси допомагають порозумінню між однолітками? Робота з підручником с. 116. (Скласти портрет справжнього друга). Робота в парах с. 117. (Стосунки між хлопчиками і дівчатками). Як протистояти агресії і насиллю. С.118. – опрацювати: -    агресор – -    спільники – -    жертва – -    байдужі спостерігачі - -    захисник -  На жаль, між однолітками часто виникають суперечки. Висміюють тих, хто старанно вчиться або отримує низькі бали. Можуть ображати того, хто відрізняється зовнішнім виглядом: надто високого чи низького, повного чи худого. Принизливі прізвиська псують настрій, заважають вчитися. Часто глузують над новачками. Як правило, ініціатором таких дій є хтось один, а інші учні підтримують його або мовчки спостерігають. Як же діяти тому, кого ображають? Як ви вважаєте? (відповіді учнів)   Щоб вистояти у нелегкій ситуації, краще не сприймати образи близько до серця, спробувати знайти однодумців. Найчастіше через деякий час образи припиняються. Але все одно потрібно звернутися по допомогу до батьків, учителів чи шкільного психолога. Якщо хтось з однокласників відволікає вас на уроці, тактовно скажіть йому, що вам необхідно вчитися. Якщо ж це не допомагає, попросіть вчителя пересадити вас на інше місце. Якщо сильніші "товариші" відбирають у слабших або менших кишенькові гроші, на такі "жартівливі" спроби намагайтеся відповісти жартами. Можна ще й серйозно попередити кривдника, що його дії – злочин, і обов’язково слід звернутися по допомогу до класного керівника, чергового вчителя чи будь-кого з дорослих.  У вашому віці хлопчики хочуть спілкуватися здебільшого з хлопчиками, а дівчатка – з дівчатками. Вважають, що з дітьми протилежної статі їм буде нецікаво. І через це іноді багато втрачають. Хлопчикам і дівчаткам можна знайти спільні інтереси, щоб разом цікаво проводити дозвілля. Отже, треба пам’ятати про свої права, не давати нікому їх порушувати, а якщо не можна впоратися самим, необхідно звернутися по допомогу до дорослого. Не можна чинити насильство над однокласниками й давати кривдити себе.

13:00 07.02.2022

Організація робочого місця

З настанням навчального року школярі отримують великі навантаження на організм. І якщо в школі на уроках за поставою стежать педагоги, то вибір правильного, грамотно влаштованого місця для занять вдома — виключно завдання батьків.

11:59 15.11.2021

Створення саморобок для повторного  використання пластикових упаковок

Перегляньте соціальний ролик  про сортування сміття: https://www.youtube.com/watch?v=91OM9aZLxyg&feature=emb_imp_woyt – Практичне завдання: "Створення саморобок для повторного використання пластикових упаковок" Хід роботи 1. Візьміть використані пластикові упаковки. Придумайте, що корисного можна з них зробити. 2. Розробіть технологію виготовлення корисних речей з пластикових відходів. 3. Зробіть своїми руками ці вироби.

12:50 05.05.2021

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора