A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Опорний заклад "Мутинський ліцей"
Кролевецької міської ради

Звички і здоров’я. Психічний розвиток підлітка та ознаки гармонійного розвитку

Дата: 18.11.2021 09:00
Кількість переглядів: 291

Дізнаєшся про потреби людини; чинники, що впливають на формування навичок і звичок; з’ясуєш які звички корисні , а які шкідливі

Деякі істоти народжуються маленькими копіями дорослих і відразу ж дають собі раду: літають, бігають, плавають, повзають, шукають корм. Що примітивнішою є психічна організація тварини, то коротший період її розвитку. І навпаки, високоорганізовані істоти, поведінка яких залежить від набутого досвіду, народжуються немічними і мають тривалий період розвитку.

Людині, щоб стати фізично, психологічно і соціально зрілою, знадобиться аж 18 років. Але й після того, як її починають вважати дорослою, розвиток не припиняється. Адже люди ростуть приблизно до 23 — 25 років, а їхній психологічний і соціальний розвиток триває усе життя.

Фізичний розвиток — це зміни у зрості людини, її вазі, пропорціях та функціях тіла. Період від 10 до 13 років називають раннім підлітковим віком. У хлопчиків він починається на 1-2 роки пізніше, ніж у дівчаток.

Початок цього періоду характеризується деяким збільшенням маси тіла. Не варто переживати через це — так твій організм готується до «стрибка зросту», під час якого витрачаються накопичені запаси. Адже за рік ти можеш вирости на 8 — 10 сантиметрів.

Змінюються не лише зріст, пропорції та форма твого тіла. Ти відчуєш зміни і свого емоційного стану. Дехто з підлітків потерпає від тривоги, інші — від перепадів настрою. Більшість твоїх однолітків турбує проблема їхньої

«нормальності». Одні думають, що ростуть надто швидко, другі що надто повільно, треті — що в них узагалі все не як у людей.

Пам’ятай, що ці фізіологічні та емоційні зміни є цілком нормальними і природними. А те, що відбуваються вони по-різному, не привід, щоб переживати або насміхатися з тих, хто розвивається швидше чи повільніше за інших.

Потреба — це те, що необхідно для забезпечення життя і діяльності людини та її розвитку.

Потреби:

  • існування (харчування, одяг, житло, безпека);
  • розвитку (спілкування, інтелектуальний розвиток, самореалізація)

З віком потреби змінюються. Малюку потрібні насамперед харчування, захист і піклування дорослих. Згодом дитина цікавиться всім, що її оточує. Для підлітка важливі ще й спілкування з однолітками, успіхи в навчанні та спорті, визнання друзів і повага оточуючих.

Підсумки Підлітковий вік починається зі швидкого «стрибка зросту», час якого змінюються пропорції тіла, стан шкіри і волосся. Відбуваються зміни емоційного стану, з ’являються нові потреби, зокрема потреба у спілкуванні з друзями. Усі фізіологічні та психологічні зміни, що відбуваються з тобою, є цілком природними і нормальними.

Навички і звички. Від народження й упродовж життя людина набуває різноманітних умінь. Уміння формуються завдяки багаторазовому повторенню певних дій. Так, щоб навчитися писати, дитина вправляється правильно проводити і з’єднувати лінії. Опанувавши ці дії, учень уже не замислюється, як діяти, щоб написати слово або речення. Робить це автоматично. Багаторазове повторення тієї самої дії, доведення дії до автоматизму перетворюють уміння на навичку.

Навичка — це здатність робити щось автоматично, не замислюючись. Ходьба, читання, писання, мовлення, катання на ковзанах і лижах — усіх цих навичок набуваєш після багаторазового повторення.

Звичка — це спосіб дії, поведінки, що став для людини постійним, звичним, характерним саме для неї. Наприклад, замислюючись, спираєшся на лікоть або прикушуєш нижню губу. Прокинувшись, щоранку чистиш зуби. Ти не замислюєшся, чому так робиш. Такі та інші звички виникають унаслідок багаторазового повторення протягом тривалого часу. Якщо робитимеш зарядку не вряди-годи, а щоранку протягом року, це стане звичкою.

І навички, і звички формуються в результаті постійних повторень певних дій. Проте навички можна удосконалити й розвинути, звички ж не розвиваються і не вдосконалюються — такі дії просто притаманні поведінці людини.

Звички, яких набуваєш упродовж життя, можуть бути корисними і шкідливими.

Як формуються звички. Підлітковий вік часто називають складним і навіть небезпечним. Це тому, що у твоєму віці з’являється багато нових потреб, і можна обрати неправильний спосіб їх задоволення та набути шкідливих звичок. Найчастіше це відбувається несвідомо, наслідуванням поведінки інших. Найбільше звичок формується в родині. Саме тому члени однієї родини мають багато подібних звичок. Інший спосіб формування звички свідомий. Тобто спершу усвідомлюють, ЧОМУ це треба робити, відтак вчаться, ЯК це робити, затим відпрацьовують це вміння до автоматизму. Саме так ми вчимося чистити зуби, щоранку застеляти ліжко, виконувати домашні завдання

Корисні звички  сприяють зміцненню здоров’я, допомагають у житті, убезпечують від небезпек.

Шкідливі звички шкодять здоров’ю, загрожують безпеці життя. Позбутися їх важко. Але можна. Якщо усвідомлюєш, що маєш шкідливу звичку, виріши, як діяти, щоб її позбутися. Знайди однодумців. Разом завжди легше долати труднощі.

Висновок. Потреби змінюються впродовж життя. У підлітковому віці важливо розуміти власні потреби і навчитися задовольняти їх. Щоб задовольняти потреби, слід набувати певних умінь, навичок і звичок. На формування звичок впливає приклад оточуючих, а також самостійні усвідомлені рішення. Для збереження життя і зміцнення здоров’я треба набувати корисних звичок.

Домашнє завдання: читати §10, 11. Завдання на вибір (скористайся додатком 6 с.151)

1. Склади план формування корисної звички.

2. Склади план відмови від шкідливої звички грати в комп’ютерні ігри до пізнього вечора.

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора