A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Опорний заклад "Мутинський ліцей"
Кролевецької міської ради

Конфлікти і здоров'я. Причини виникнення і стадії розвитку конфліктів

Дата: 11.03.2021 15:19
Кількість переглядів: 3099

У перекладі з латини конфлікт (conflictus) означає «зіткнення». Конфлікти виникають тоді, коли в суперечність вступають інтереси і бажання однієї людини (наприклад, якщо вона одночасно хоче подивитися цікавий фільм і підготуватись до контрольної) або інтереси і бажання двох чи більше людей, соціальних груп.

Конфлікти людини із собою — внутрішні конфлікти, а між різними людьми або їх групами — зовнішні. Зовнішні конфлікти можуть виникати між двома або більше особами (міжособистісні), особою і групою осіб (особистісно-групові) або між двома чи більше групами (міжгрупові).

Стадії розвитку конфліктів

У розвитку конфліктів виділяють п’ять стадій: виникнення конфліктної ситуації; усвідомлення конфлікту; початок відкритого протистояння; ескалація конфлікту; завершення конфлікту.

1. Виникнення конфліктної ситуації відбувається при зіткненні двох або більше людей, інтереси чи переконання яких істотно відмінні.

2. Усвідомлення конфлікту настає тоді, коли хоча б один із його учасників починає відчувати дискомфорт у спілкуванні з іншими, критично і недоброзичливо думає про них або уникає контактів з ними.

3. Початок відкритого протистояння — момент, коли один з учасників наважується на заяву або погрозу. Інший у відповідь також починає діяти: захищатися чи нападати.

4. Ескалація конфлікту. На цьому етапі сторони відкрито заявляють про свої позиції та висувають вимоги. Вони можуть і не усвідомлювати власних інтересів, не розуміти глибинної суті конфлікту. Сторони часто вдаються до конфліктогенів — слів або дій, що розпалюють конфлікт.

5. Завершення конфлікту можливе у разі його розв’язання (досягнення компромісу), згасання конфлікту через втрату зацікавленості учасників до предмета протистояння або відсторонення одного з опонентів.

Конфліктогени:образи, зневажливе ставлення висміювання, вихваляння, категоричні судження, повчання, нещирість, порушення правил етикету (не вітатися, ігнорувати чиюсь присутність, перебивати), деякі узагальнення: «ти ніколи», «ти завжди», «я нізащо», «це безнадійно».
Конструктивне розв’язання конфліктів Якщо конфліктна ситуація вже виникла і ти це усвідомлюєш, конструктивно розв’язати її допоможуть поради психологів «Шість кроків до розв’язання конфліктів»

Крок 1. Опануй себе: Глибоко вдихни.
Полічи до десяти (або далі).
Скажи собі, що ти володієш ситуацією.
Крок 2. Заспокой опонента: Скажи, що не хочеш сваритися.
Запропонуй обговорити ситуацію.
Крок 3. Застосуй навички активного слухання: Дивись в очі опоненту.
Підтримуй розмову, кажи: «Так», «Я розумію».
Не перебивай його.
Дочекайся, коли він закінчить, і запитай: «Це правда?»
Крок 4. Поводься асертивно (гідно, упевнено): Користуйся «Я-повідомленнями», розкажи, що ти думаєш і відчуваєш.
Стій прямо, говори спокійно.
Уникай конфліктогенів.
Не відповідай конфліктогеном на конфліктоген.
Крок 5. Висловлюй повагу: Поважай гідність опонента, не критикуй його особисті якості (обговорюй проблему, а не людину).
Погоджуйся, з чим можеш.
Якщо відчуваєш провину, попроси вибачення.
Крок 6. Розв’язуйте проблему: Запропонуй змінити позицію «Я — проти тебе» на позицію «Ми разом — проти проблеми».
Запропонуй свій варіант рішення.
Запитай опонента, які він має пропозиції.
Розгляньте інші можливі варіанти та їх наслідки.
Оберіть те, що вам підходить.
Домовтеся виконувати це рішення певний час (наприклад, тиждень), а потім повернутися до розмови і з’ясувати, чи ви ним задоволені.?

Читати § 21,22. Підготувати форми висловлювань керівника, які не створюють напруженості та конфліктних ситуацій у колективі.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора